Nytt digitalt museum

I samband med årets Antikmässa i Älvsjö 14-17 februari lanseras ett nytt digitalt museum – Gamlaskyltar.se. Det digitala museet innehåller Sveriges största samling av skyltar med svensk produktreklam.

Initiativtagare är Fredrik Åström som blev utsedd till Årets Samlare 2018 i The Collectors Awards. Utmärkelsen Årets Samlare medför även att Fredrik under årets mässa i Älvsjö kommer ställa ut utvalda objekt i Samlarens Café i mitten av mässhallen. Här har Fredrik valt att lyfta fram unika korkskruvar och just äldre reklamskyltar i främst emalj.

Det nya digitala museet som nu också slår upp portarna på www.gamlaskyltar.se samlar klassiska emalj-, koppar– och aluminiumskyltar med allehanda motiv eller litograferade plåtskyltar med guldkorn från kända namn som Bosch, Primus och Aftonbladet. En stor del av skyltarna är från Fredrik Åströms samlingar.

– Vi vill dokumentera denna skatt av tidig reklamhistoria för att bevara den för eftervärlden. Det är också en viktig del av Sveriges industri- och företagshistoria, berättar Fredrik.

På det digitala museet finns mycket intressant läsning och besökare kan också bidra till samlingarna genom att antingen sälja sina egna skyltar eller skicka in dokumentation av sina skyltar.

Samlingarna med reklamskyltar växer ständigt och kan upplevas både på gamlaskyltar.se och ute på Svenska Kultpärlors gods i Sörmland.